SP w Giewartowie
Giewartów
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego



Różnice w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego i klasy I szkoły podstawowej.

 

Podstawa programowa określa standardy i wymagania obowiązujące wszystkie przedszkola i szkoły w kraju.

Realizacja celów wychowania przedszkolnego w podstawie programowej określona jest z uwzględnieniem wspomagania rozwoju dzieci, wychowania i kształcenia w następujących obszarach:

1.Kształtowanie umiejętności społecznych;

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych; wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;

3.Wspomaganie rozwoju mowy dzieci;

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;

5.Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;

7.Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;

8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec;

9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

 

Do każdego z tych obszarów dołączony jest opis szczegółowych umiejętności, które powinno posiadać dziecko kończące edukację przedszkolną.

 

Podstawa programowa dla szkół podstawowych dzieli się na dwa etapy edukacyjne:

- I etap edukacyjny obejmujący klasy I – III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna realizowana w formie kształcenia zintegrowanego.

- II etap edukacyjny obejmujący klasy IV – VI.

W opisie wiadomości i umiejętności ucznia w zakresie nauczania zintegrowanego wydzielono wymagania dla klasy I.

 

Obszary, obejmujące treści nauczania w klasie I szkoły podstawowej to:

1. Edukacja polonistyczna – wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się. Dbałość o kulturę języka. Początkowa nauka czytania i pisania. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych.

2. Język nowożytny. Wspomaganie dzieci w porozumiewaniu się z osobami, które mówią innym językiem.

3. Edukacja muzyczna. Wychowanie do odbioru i tworzenia muzyki: śpiewanie i muzykowanie, słuchanie i rozumienie.

4. Edukacja plastyczna. Poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby. Wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Przygotowanie do korzystania z medialnych środków przekazu.

5. Edukacja społeczna. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi.

6. Edukacja przyrodnicza. Wychowanie  do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.

7. Edukacja matematyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości oraz umiejętności matematycznych dzieci.

8. Zajęcia komputerowe.

9. Zajęcia techniczne. Wychowanie do techniki (poznawanie urządzeń, obsługiwanie i szanowanie ich) i działalność konstrukcyjna dzieci.

10. Wychowanie fizyczne. Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci i edukacja zdrowotna.

11. Etyka. Przybliżanie dzieciom ważnych wartości etycznych na podstawie baśni, bajek i opowiadań, a także obserwacji życia codziennego.

 

Wymagania dla absolwenta przedszkola (tj. grupy pięciolatków oraz tzw. „zerówki”) i ucznia klasy I w tych samych obszarach edukacyjnych są różne.

Przykładowo przedstawiamy dwa obszary:

1. Kształtowanie gotowości do czytania i pisania.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w klasie I powinno:

- potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;

- potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

- dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;

- interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;

- słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

- układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej.

 

Dziecko kończące I klasę:

 

- rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,

- zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,

- pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii),

- posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie,

- interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela,

- korzysta z pakietów  edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;

 

 Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w klasie I:

 

- obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;

- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;

- w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;

- wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;

- umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.

 

Dziecko kończące I klasę:

 

- potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy;

- współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;

- wie, co wynika z przynależności do rodziny, jakie są relacje między najbliższymi, wywiązuje się z powinności wobec nich;

- ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;

- zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc; wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawę, a gdzie nie można i dlaczego;

- potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;

- wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.

 

 

Rodzice mogą ocenić gotowość szkolną swojego dziecka na podstawie:

- obiektywnej ocenie jego umiejętności i wiadomości (min. na podstawie wymagań stawianych absolwentom przedszkola przez Podstawę Programową)

- świadomości, jakie wymagania niesie za sobą wybór „zerówki” lub klasy I (min. po analizie Podstawy Programowej).

                                                  


Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
Strona głównaAktualnościKomunikatyobowiązujące podręcznikiNasze zdrowieSześciolatkiBibliotekaPlan lekcjiPatronSportDokumenty szkolneOgłoszone PrzetargiStrona wspólna